Die reise geht weiter - Reisverslag uit Ketzin, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu Die reise geht weiter - Reisverslag uit Ketzin, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu

Die reise geht weiter

Door: Flip Koster

Blijf op de hoogte en volg liny en flip

18 Mei 2011 | Duitsland, Ketzin

Zondag 8 mei gaan we in Rostock naar de kerk. De baptisten noemen zich hier Evangelischen Freikirchelijken. Het was een goede dienst met als zangbegeleiding een compleet koperensemble van 10 spelers. Bij ons in Delfzijl gaat het dak er soms af bij het zingen maar daar door het koper. Na de dienst koffiedrinken (buiten, vanwege het mooie weer) en daarna gaan we Rostock verkennen. Een mooie stad; je kon zien dat het ooit een rijke Hanzestad is geweest. Het was Moederdag, dus hebben we midden in de stad gezellig op een terras heerlijk gegeten.
Maandag 9 mei: We verslapen ons en staan om 08.40 op. Broodjes halen, ontbijten en we vertrekken naar het eiland Rügen. We bekijken camping Stortebeke in Lietzow maar zijn niet tevreden en gaan verder naar de kust. Daar belanden we op een camping die in onze visie de naam camping amper mag hebben, dus terug naar Lietzow. We hebben ons helemaal geïnstalleerd inclusief TV en hopen hier een week te blijven; er is hier veel moois te zien.
Di. 10 mei: We gaan gelijk op tour. In Thiessow is een kunst- en handwerkmarkt (Rügenmarkt; elke dinsdag en vrijdag) Moet heel bekend zijn; het was wel heel apart maar wij vonden er niet zoveel aan; ze hebben er wel de echte Thüringer braadworst en die zijn lekker!! Vervolgens rijden we naar Gohren, daar zet Liny mij op de trein. Het is een smal-spoor stoomtrein van Gohren naar Putbus. Ik dus met de trein en Liny met de auto. (Liny heeft niets met treinen) Het is een traject van 24 km door de natuur, erg mooi. Liny pikt mij in Putbus weer op en terug naar de camping om verder te kleuren.
Wo. 11 mei. We gaan naar de Noordkaap van Duitsland. Het ooit zo belangrijke Kap Arkona als baken in het Oostzee scheepvaartverkeer, en later als basis voor de onderzeeboten van Oost Duitsland. We rijden naar Putgarten en vanaf de parkeerplaats met een speelgoedtreintje naar de 2 vuurtorens van Kap Arkona. In de oudste – vierkante vuurtoren - kon getrouwd worden en er werd net getrouwd toen wij er waren. Verder was er een reddingsmuseum. Daar een flinke wandeling gemaakt langs de rand van de Kaap; via 220 treden van de Königsträppe, afdalen naar het (kiezel)strand, foto’s gemaakt van de krijtrotsen en weer 220 treden naar boven OEF!! Daarna lopend naar het pittoreske vissersplaatje Vitt (1 ½ km) Een piepklein vissersdorpje ingeklemd in een dalletje tussen de rotsen, direct aan zee en een steigertje wat de zee in liep en wat ze daar ‘haven’ noemen. We eten weer een broodje gerookte zalm en gaan met eenzelfde treintje weer naar onze auto en naar de camping.
Do. 12 mei. We maken een autoritje via Prora naar Bergen op Rügen. In Prora was eens een basis van Hitler, kazernes en zo. Nu hebben ze er een soort museum van gemaakt maar stelt niet veel voor. Bergen is een leuk stadje. We hebben in het centrum op de markt, op een terrasje heerlijk gegeten. Twee brahtheringen met Brahtkartoffeln en salat (p.p.) voor € 4, 60 (ook p.p uiteraard) Nou daar kun je geen gaspit voor aansteken. Aan het einde van de dag nog een flinke wandeling van 2 ½ u. gemaakt in de buurt van de camping (ca. 10 km.)
Vr. 13 mei. We gaan varen. We maken vanuit Sassnitz een boottocht van 1 ½ u. langs de krijtrotsen van het Jasmond Nationaal park. Erg mooi. Vervolgens gaan we naar de Königsstuhl; hét uitzichtpunt van het nationaal park Jasmond. Maar er is een heel informatiecentrum aan gekoppeld. We parkeren op een parkeerplaats en lopen dan 3 km. naar het info.centrum. € 6,= entree p.p. en je mag naar binnen. Eerst een film zien over het ontstaan van Rügen en vervolgens met koptelefoon op een wandeling door de natuur. Dat speelt zich allemaal binnen af en je gaat van de ene zaal(tje) naar de ander; erg leuk en leerzaam. Vervolgens naar het uitzichtpunt en genieten van……………het water. Daarna nog naar een ander uitzichtpunt, “Victoria Sigt” en terug naar de camping.
Za. 14 mei: Uitgeslapen en vervolgens een wandeling van ca. 10 km rond Ralswiek. In Ralswiek nog een broodje zalm met een pilsje en dat was het. In Ralswiek worden elk jaar van eind juni tot begin september, de Stortebeker festspiele gehouden. Een soort zeeslag op het Grosser Jasmunder Bodden (een groot binnenmeer) We waren dus te vroeg, jammer want het moet een groots spektakel zijn.
Zo. 15 mei: We gaan weer ter kerke. Op der receptie hadden ze voor ons op internet gezocht naar een Evangelische Freikirchliche Gemeinde in de buurt en die gevonden in Stralsund. (Toch nog 40 km) We kwamen terecht in een “Christen Gemeinde” en voelden ons vanaf het begin niet echt op ons gemak. Iedereen was wel erg hartelijk en verschillenden schudden ons bij binnenkomst de hand en kwamen zelfs bij ons toen we al zaten.

Het was erg rommelig; we begonnen om 10.10 u. i.p.v. 10.00 u. de (zondagschool)kinderen werden achter in de zaal bezig gehouden maar was toch erg storend; de voorganger was een Braziliaan in een niet nette spijkerbroek en een smoezelige hemd er over heen; hij sprak redelijk Duits maar moest geregeld aangevuld of gecorrigeerd worden vanuit de zaal; zijn zoontje liep hem voortdurend voor de voeten en moeder deed daar niets aan; voor in de zaal zat een (niet zo jong meer) stel regelmatig te vrijen (zoenen). Kortom, als God niet centraal had gestaan zouden we het een vrijgevochten bende hebben gevonden. De dienst duurde 2 uur. Allen het combo krijgt van ons een voldoende. Vervolgens gaan we Stralsund bezichtigen; een oude en erg mooie stad maar er moet nog gigantisch veel gerstaureerd worden.

• 18 Mei 2011 - 09:38

Reina:

Leuk om weer te lezen hoe de afgelopen week is gegaan. Prachtige omgeving : vooral die krijt-rotsen.
    Flip: komen je voorouders uit Duitsland?? Een sprekende foto!

Hier alles rustig, we " vliegen" van de ene dag in de andere. Aankomend weekend wordt het weer goed: dus lekker buiten :)

Liefs van ons

• 18 Mei 2011 - 11:08

Grietje Grunefeld:

moi. flip en liny .
    hier een groet uit meedhuizen .
    een mooie vakantie hebben jullie .en
    fijn om het te lezen .die braad worst
    is net wat voor janske .hij moet ook
    altijd een hebben in duitsland .
    die krijt rotsen vind ik prachtig .
    geniet er van . groetjes grietje en
    janske.

• 18 Mei 2011 - 17:27

Wilma En Pai:

Fijn om te lezen dat jullie het zo goed hebben en elke dag wel wat ondernemen er is daar ook denk ik wel veel moois te zien. Dat vonden wij in het Sauerland in april ook.
    Hier ook alles goed Mark zit in zijn examen weken en volgende week ga ik met mijn moeder eerst een week naar wenen en daarna naar serfaus in oostenrijk hoop dan ook om veel te zien

lieve groetjes van ons en een dikke knuffel