Palermo - Reisverslag uit Rome, Italië van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu Palermo - Reisverslag uit Rome, Italië van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu

Palermo

Door: liny Koster

Blijf op de hoogte en volg liny en flip

11 Mei 2012 | Italië, Rome

Ma. 7 mei We reizen verder en maken een lange dag van 390 km. naar Palmi. Ze zijn in heel Zuiditalië bezig met nieuwe wegen maar het viel mee. We landden op een kleine camping van 25 plaatsen voor….25 eenheden, dus blokkendoos spelen. De volgende dag – 8 mei - gaan we verder naar Sicilië. We blijven achter iemand die zijn spiegel eraf heeft gereden, een storm in een glas water, maar toch, we blijven achter ze rijden voor evt. noodgevallen. We gaan met de Ferry oven van Villa s Giovanni naar Messina. We kwamen aan rijden en konden gelijk als laatste op de Ferry; massel. Maar de Ferry vaart om het half uur dus was dat het niet zo erg geweest om even te wachten. Het was een bekende Ferry, boven de toiletten stond: Prins Bernhard; doorspoelen a.u.b. Hier varen nu de ferry’s die van Vlissingen naar Breskens voeren Rond 15.00 u. arriveren we op camping in Finale di Pollina, een prima camping en we krijgen een prachtige plek met uitzicht op zee. We blijven hier 4 dagen.
Wo. 9 mei, vroeg op en in m’n onderbroek(je) lekker in de zon (iedereen slaapt nog) Om 08.15 toetert de bakker iedereen wakker. ’s Middags maken we een autotochtje door de bergen van ca. 140 km. naar mooie stadjes, o.a. Mizeretta, Nicosia (ja ook hier) en Gangi. Op afstand zagen we de besneeuwde toppen van de ‘Etna’; hij rookte; op de terugweg hebben we er een excursie naar toe. Do. 10 mei maken we ’s morgens een excursie met eigen auto’s naar Cefalu, een oud historisch stadje aan de kust. Onze reisleider speelt voor gids en hij doet het prima. Terug bij de auto’s kregen we allemaal de schrik, onder de ruitenwissers zat een gewichtige uitziende document wat leek op een bekeuring van minstens € 51,- Wij naar het politiebureau maar die verwezen ons terug naar de havenmeester, het terrein waar we hadden gestaan. Het bleek in 1e instantie om een waarschuwing te gaan wat een bekeuring had kunnen worden als we ons niet hadden gemeld, dus het liep met een sisser af. Middags vrij en geluierd op de camping.
Vr. 10 mei, een lange dag want we maken een busexcursie naar Palermo. We vertrekken om 08.00 u en pikken onze gids aan de rand van Palerno op. Het is een Vlaamse dus Nederlands sprekend. We beginnen met een bezoek aan het Palazzo dei Normanni, met prachtige mozaïeken en fresco’s, en ooit het koninklijk paleis. Daarna Palazzo Reale met daarin Cappella Palatina, een Kapel met ook schitterende mozaïeken. Vervolgens de kathedraal, gebouwd in 1179 – 1185 maar daarna diverse keren verbouwd en uitgebouwd. We wandelen wat rond en komen o.a. langs de San Cataldo, een voormalige Arabisch gebedshuis; de fontein Pretoria, die het fontein van de schaamte wordt genoemd vanwege de vele naaktbeelden en langs Qqattro Cantie, een plein met vier gelijke gevels, erg mooi. Tot slot voor de middag bezoeken we de catacomben van het Convento dei Cappuccino. Het zijn echte catacomben waarin de lichamen (8000) liggen opgebaard van – in het verleden – prelaten en rijke burgers uit Palermo. De lichamen zijn meestal gedroogd (in cellen), daarna zij de geraamten opgevuld met stro, aangekleed met hun mooiste kleed en dan opgehangen in nisjes of neergelegd. Heel, heel apart.
Vervolgens gaan we lunchen, maken met de bus een rondrit door de stad en gaan dan – ook met de bus - naar de Dom van Monreale, dat ligt buiten Palermo. We hebben heel veel mooie en aparte dingen gezien en waren om 19.00 u. terug op de camping
Iedereen bedankt voor de reacties en Klaas: groet Ichtus en de Raad.
Flip en Liny

• 12 Mei 2012 - 09:36

Grietje Grunefeld :

MOI . FLIP en LINY .
    Weer een mooie reis verlag .
    Ik vind het erg leuk om het te lezen .
    We hebben van de week nieuwe dakgoten aan ons huis gekregen .
    Dat was druk . maar wel erg gezellig . Met die timmer mannen . Soep en
    broodjes met elkaar geeten .
    Maar het is heel mooi geworden .
    Eerst weer de groetjes van ons .
    Grietje.

• 12 Mei 2012 - 11:26

Anneke:

wat een leuk verslag, ben eigenlijk best wel jaloers op jullie om zoveel mooie dingen te zien. groetjes Anneke w.

• 12 Mei 2012 - 11:42

Els Bosscher:

Hallo luitjes,

Zo, Liny, alleen in je onderbroekje? pas maar op voor die Italianen, ha,ha.
    Mooie reis maken jullie mee. Wij hebben gehoord dat de campings in Italië erg duur zijn , is dat zo?
    Fijne reis verder.

Els.