Eemslied - Reisverslag uit Heinsen, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu Eemslied - Reisverslag uit Heinsen, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu

Eemslied

Door: flipper

Blijf op de hoogte en volg liny en flip

20 Juni 2015 | Duitsland, Heinsen

Ma. 15/06; vervolg
We stappen rond de middag op de fiets en rijden naar Höxter, geen 18 maar 22 km. Allemaal fietspad en grootdeels langs de Weser. Höxter is een mooi stadje. We lunchen bij een Imbis en gaan langs de andere kant van de Weser terug en maken een terras- pauze in Holzminden. Deze kant van de Weser is mooier om te rijden. We moeten door naar Polle en daar met de pont over en 3 km. terug naar de camping. Totaal gereden 52 km. Ik voel m'n kont nog. Laat mij maar lopen.
Di. 16/06
Vandaag een luierdag en 's middags lopen we nog een natuurrondje van 4 km.
Wo. 17/06
Ik sta vroeg op en ga trainen. Ik loop naar het bekende pontje in Polle, 3.1 km en ga aan de andere kant van de Weser via het fietspad naar Bodenwerder, nog 18km. Prachtig om te lopen via een totaal geasfalteerde fietspad via een paar dorpjes en grotendeels weer langs de Weser.
Bodenwerder bekeken, een leuk klein stadje met veel vakwerkhuizen.
Een terrasje gepikt en met de bus weer terug. Een prettige dag met mooi weer.
Liny heeft de was gedaan.
We ruimen de boel op en morgen gaan we verder.
Do. 18/06
We rijden via een hele mooie route door het Weserbergland en Teutoburgerwoud naar een camping in Schloss Holten Stukenbrock bij Hövelhof en dat ligt weer tussen Bielefeld en Paderborn. Hier liggen de bronnen van de Eems.
Ik heb het boek gelezen van Aafke Steenhuis – een geboren Delfzijlster – getiteld: Het lied van de Eems. Ze beschrijft daarin de Eems vanaf Borkum tot aan de bronnen. Ze beschrijft alle stadjes en dorpjes die aan de Eems liggen en hun geschiedenis. Erg boeiend. Voor mij persoonlijk dan tenminste; geboren in Delfzijl en vroeger heel veel op de Eems en het Dortmund Eemskanaal gevaren.
We zijn rond de middag op de camping en we besluiten om 's middags direct naar de bronnen te lopen; 3 km. Bij de echte bron kun je niet komen want die ligt nog steeds in militair gebied van de Engelsen. Bij de 2e bron aangekomen zien we duidelijk het begin van 'onze' Eems' Een modderig stukje grond waarin je duidelijk het water ziet bewegen: Een bron/wel! Een klein stukje verder zie je al een stroompje.
We gaan de Emsquellen route lopen maar nemen het verkeerde deel, wel een hele mooie route maar niet onze bedoeling. Als we eindelijk het gebied uit zijn zien we op een kaart waar we zijn.
We lopen via de weg terug naar waar we begonnen zijn en ik loop nog even weer naar de bron maar nu naar een stukje lager gelegen deel en daar is het al een riviertje van een paar meter breed en misschien maar 10 cm. diep. Terug op de camping berekenen we dat we 15 km gelopen hebben.
Vr. 19/06
De halve wereld wist dat ik jarig was dus ook via deze weg hartelijk dank voor alle lieve felicitaties.
We gaan toch maar rijden en nemen deels de route van Aafke Steenhuis maar dan in omgekeerde volgorde. We passeren de stadjes Rietberg, Wiedenbrück, Rheda, Warendorf en Telgte.
Behalve Warendorf hebben in de andere stadjes de camper even geparkeerd en wandelingen door de stadjes gemaakt; allemaal mooi.
Uiteindelijk komen we op camping Hertha See in Hörstel tot rust. Hier waren we al eerder. Het is een camping rond een langgerekt ovalen meer met volledig strand. Met de eigenaar van deze camping moeten we bakkeleien over beurzen bezoek.
Ik ben dus jarig en we fietsen naar Hörstel om lekker te eten. Eerst verrijden we ons en i.p.v 4 km. rijden we 8 km. We willen naar een pizzeria waar we twee jaar geleden geweldige pizza's hebben gegeten maar het was nu een griek. Allee, ik ben wel geen Griek- liefhebber maar Liny wel dus....
Het was geen succes, eerst kreeg ik witten wijn waar een schimmelsmaak aan zat en later kreeg Liny een heel ander gerecht als dat ze besteld had. Maar het smaakte wel goed. We kregen een uzo extra voor het ongemak en de eerste wijn hoefden we niet te betalen. (natuurlijk niet)
Lieve groetjes van ons beide.
Liny en Flip

• 20 Juni 2015 - 11:46

Arie Vogelaar:

Ha die Flip en Liny.

Het Weser bergland, heel mooi daar, met de motor vele jaren daar rond getourd voor korte vakanties van uit Nieheim, gisteren op Flip zijn verjaardag moest ik even heen en weer naar Nieheim om een goede vriend van ons daar naar zijn laatste rustplaats te brengen, ik zat dus relatief niet ver uit de buurt.
    Je verjaardag in Duitsland vieren, geen straf, kaffee mit TORTE, grote punten daar!!!!!! en lekker.
    Nou luitjes genieten maar en ik ga nog een middagdienstje doen.

Groetjes van Arie en Onnapha

• 20 Juni 2015 - 18:32

Grietje :

MOI LINY EN FLIP.
    Hier nog een krabbel van mij .Wat leuk over de Eems . Ik heb een lezing er over gehad van Aafke Steenhuis . Maar het is natuurlijk veel mooier om het in echt te zien , Aafke Steenhuis kon het heel mooi vertellen . Het boek ,heb ik ook gelen Ze heeft meer boeken geschreven . Heel erg leuk . Wij zijn vanmiddag naar het dorp geweest . Meedhuizen dorp feest . Je weet wel . Een zweef molen , schiettent . suikerspin . draai molen voor kleintjes en poffertjes bakken . En nu kei harder muziek . En wij nu naar huis . Dat muziek is meer voor de jeugd . Morgen maar weer ,naar het dorp . Dan is er ook nog feest . Ga nu tv noord kijken . Er komt iets over Siddeburen Maar even kijken . Nog heel veel plezier en mooi weer , Groetjes uit Meedhuizen .Grietje .