na hemelvaart - Reisverslag uit Eberbach, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu na hemelvaart - Reisverslag uit Eberbach, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu

na hemelvaart

Door: Flip Koster

Blijf op de hoogte en volg liny en flip

12 Juni 2011 | Duitsland, Eberbach

Do. 2/6-2011 Hemelvaartsdag. Hier zeggen ze Herrentag of Vatertag. Ik probeer er nog achter te komen waar dit zijn oorsprong vindt. In ons vorig bericht hebben we aangegeven dat we ma. 30/5 Wittenberg hebben bezocht. We komen hier even op terug. Wittenberg, de stad van Luther, de grote hervormer. Een prachtige stad met een prachtige Slotkerk waar Luther diverse malen heeft gepreekt. Verder een hele mooie stadskerk, een prachtige stadhuis op een mooie marktplein en een mooie universiteit. Kortom een stad om te bekijken. Gister hebben we dus een z.g. kahntocht van ca. 2 uur gemaakt rondom en onderdoor Lübben en door een stukje Spreewald; erg mooi. Het grootste gedeelte gaat bomend – daar mag geen motor worden gebruikt – alleen op de rivier de Spree mag de aanhangmotor draaien. Vandaag hebben we een flinke wandeling gemaakt van 15 km. door het Spreewaldgebied, ook erg mooi, om 11.00 vertrokken en om 15.30 u. terug. Halverwege een stop waar we Goulash Kessel soep konden nuttigen en drinken. Liny dus Kessel soep en Flip een pilsje
Vr. 3/6: Om 07.30 u. opstaan. Een uurtje lekker in ’t zonnetje zitten lezen. (31 mei was het 31 graden; 1 juni 18 en koud en guur; gister, 2 juni, 22/23 met een lekker briesje en vandaag zal het weer oplopen boven de 25.) Vervolgens broodjes gehaald, de bakker komt elke morgen hier van 08.00 u. tot 08.30 u. op de camping, en ontbijten dus. Verder de afwas doen en luieren. Na de middag maken we een toertje met de auto naar Straupitz om een molen uit 1850 te bekijken ,die nog volledig in bedrijf. De “Holländerwindmühle”; hij produceert nog steeds lijnolie en meel en het zaagt boomstammen. Er was ook een schitterende kerk maar die was dicht. Vervolgens maken we nog een prachtige wandeling van ca. 6 km. in het Ober –Spreewald. Het is een prachtig bosrijk gebied waar de rivier de Spree doorloopt en verder doorspekt is met allemaal watertjes en daarin liggen nogal wat bruggetjes en sluisjes, soms maar met 20 cm. nivo verschil. Het wemelt er van peddelaars en die moeten natuurlijk geschut worden.
Za. 4/6 huren we fietsen en fietsen naar Schlepzig, ca. 15 k. Een hele mooie route langs de Spree en tussen meren door. Daar maken we weer een Kahntocht van ca. 2 uur en via een andere weg terug naar de camping. Het is een prachtig gebied en we hebben hier geleerd dat je dit gebied op twee manieren moet ontdekken; met de fiets en met een kano Als we hier terug komen huren we een kano. Aan het eind van de avond zoeken we de kerk op voor morgen, 20 min. Lopen. Dienst morgenmiddag 14.30 u. Daarna nog even naar het ‘Hafenfest’ vlak achter de camping, was wel gezellig met allemaal muziek uit onze jeugd en het Duitse schlagermuziek .
Zo. 5/6 Een beetje uitslapen en voor de middag lekker luieren. ’s Middags dus naar de kerk. We waren er om 14.10 u. maar we waren de eersten. Na ons kwam de ds. En om 14.25 de rest, 10 mensen in totaal. Samen waren we dus met 13. Het was een avondmaalsdienst, precies eender als bij ons. De ds. vroeg ons van te voren of wij wensten dat hij zijn toga aandeed, stel je voor, het was 30 graden, nee dus. We kregen uitgebreid de gelegenheid ons voor te stellen en iets over onze ‘gemeente’ te vertellen. Ze vroegen zich verwonderd af hoe het mogelijk was dat in een plaats van 25000 inwoners een baptisten gemeente van 230 leden is, waarop wij later nog verteld hebben dat 5 km. bij ons vandaan nog een was van 330 De groeten mee terug gekregen een een bak kersen van een aardige zuster. Terug bij de caravan hadden we nieuwe buren uit Coevorden en daar ’s avonds gezellig mee gebabbeld.
Ma. 6/6 We gaan weer verder en reizen af naar de Saksische Schweiz. We landen op camping Konigstein in Konigstein en krijgen de laatste vrije plaats direct aan de Elbe. We gaan nog even met de auto naar een camping 8 km. verderop waar we waarschijnlijk een beurs voor gaan doen. De camping bekeken en foto’s gemaakt. Getankt en boodschappen gedaan en de dag is weer om. We staan hier prachtig en de omgeving is schitterend.
Di. 7/6 We slapen uit en gaan vervolgens lopend naar de Vesting van Konigstein, 2 km. naar het begin in het stadje, dan 5 kwartier alleen maar klimmen, oeffffffffff en dan 2,2 km. de rondgang over de muur van de vesting met prachtige vergezichten. Ennnnnnnnn dan weer terug. Maar het was de moeite waard.
Wo. 8/6 We gaan met de trein naar Bad Spandau (1 station) dan met het pontje naar de overkant en vervolgens met de Kirnitzschtalbahn (een trammetje uit 1897) naarhet eindpunt – 30 min. - bij een waterval. Vervolgens een uur lopend berg op door bos naar boven, naar een uitzichtpunt met een een grot en een trap naar de hemel. Mooooooooiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dan weer terug. Overal waar je hier bent is het voor ons prachtig!! De Saksische Schweiz!!
Do. 9/6 Vandaag gaan we naar het mooiste van de Saksische Schweiz, De Bastei, ooit een Slot gebouwd tussen en op de felsen. We gaan weer met de trein, nu naar Wehlen, 2 stations de andere kant op en daar met het pontje naar de overkant. Dan begint een klimpartij van 4 km. berg op en door het bos; zwaar maar schitterend. Dan zijn we op De Bastei; fenomenaal en adembenemend, zo mooi. Allemaal rotspartijen (Felsen) verbonden door een oude brug en verder door aangelegde bruggetjes; SCHITTEREND. Verder hele mooie vergezichten. De terugweg gaan we aan de andere kant naar beneden via trappetjes naar Rahten en vandaar ook weer met een pontje over en nu 1 station met de trein terug.
Vr. 10/6 We staan om 06.30 u. op en vertrekken om 08.30 u. ri. de Neckar. Maar we doen het in 2 etappes. Om 13.00 u. zijn we op camping ‘Stadtsteinach’ in Stadtsteinach in het Frankenland. We doen boodschappen voor de pinksterdagen en gooien de toyota weer vol. Terug op de camping eten we in de campingrestaurant. De Franken houden van 2 dingen: grote snitzels en grote pullen bier. Dus…….. geen braadworst maar een snitsel, hij kon amper op mijn bord wat mij de vraag ontlokte of we samen een heel varken hadden, maar het was erg lekker. Het is hier een heuvelachtig terrein, erg mooi en bijzonde goed voor rustzoekers.
Za. 11/6 We gaan naar de Neckar, waar we 42 jaar geleden hebben gevaren. We landen op camping Eberbach te Eberbach maar krijgen geen plaats aan het water; misschien maandag. ’s Middags bezoeken we nog even Eberbach, een mooi klein stadje.
Zo. 12/6 1e pinksterdag. We gaan naar de kerk in Mosbach. Een wat kleinere Ev. Fr. Kirch. Gemeinde (baptisten) van 80 leden maar met een eigen kerkgebouw en een voorganger. Een goede dienst, zoals bij ons. Groeten overgebracht en mee terug gekregen. Na de dienst koffie. Vervolgens het stadje Mosbach bezocht, een schitterend stadje met in het centrum allemaal vakwerkhuizen. Terug naar de camping, bij Duitse buren koffie gedronken. We eten Nackenstick met gebakken aardappeltjes en boontjes; toetje toe.