Kolen, cokes en staal en donder en bliksem - Reisverslag uit Hammer, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu Kolen, cokes en staal en donder en bliksem - Reisverslag uit Hammer, Duitsland van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu

Kolen, cokes en staal en donder en bliksem

Door: Flip

Blijf op de hoogte en volg liny en flip

02 Mei 2024 | Duitsland, Hammer

Zo. 28/04 We vervolgen onze belevenissen.

We staan op tijd op want we willen in Essen ter kerke. Om 09.30 u. verlaten we de camperplaats Nienhausen in Essen en rijden richting Alt- Essen alwaar de kerk is. Waar wij heengaan is de oudste Baptistengemeente van Essen, opgericht in 1879.

De dienst begint om 10,30 u., dat is wat anders dan Delfzijl (09.30 u.). We worden hartelijk begroet. Een mooie kerk (voor de face boek vrienden, zie foto) Maar het ledenaantal is niet navenant. Het was een grote kerkzaal waar 15 tafels opgesteld stonden met 4 stoelen en water met glazen op de tafel. Ze hebben geen vaste predikant en vanmorgen was er dus een gastspreker. Hij had een goede boodschap n.a.v. Romeinen 11: 11 – 32, die hij vers voor vers langs ging met wat aanvullingen. Na de dienst was er koffiedrinken waarbij we ook fijne gesprekken hebben gehad.

Vervolgens gaan we op stap ri. Eifel, ca, 124 km. daar waar onze campinginspectie begint. Het doel was een kleine camperplaats met 4 plaatsen bij een particulier. Onderweg pauzeren we om een kopje soep te nuttigen. We arriveren om ca. 17.00 u. en voorwaar, we krijgen eigenlijk de mooiste nog vrije plaats. Hier blijven we 3 nachten om ons voor te bereiden op onze inspectie.

Na aankomst is het nog heerlijk genieten in de zon.

Ma. 29/04 We slapen weer lekker uit, ontbijten laat dus en vervolgens weer lekker in het zonnetje.

Na de middag stappen we op de fiets voor en rondje Heimbach.

Heimbach is een heel mooi stadje en ligt op 9 km. afstand. Ik laat me leiden door googel maps maar die laat ons een rondje rijden wat je niet wil weten; eerst asfalt, dan dalend over landweggetjes waar we eigenlijk niet mochten rijden (volgens de borden) met stenen waar je steeds van af roetst en tot slot 2 km. met de fiets aan de hand weer (lopend dus) klimmen. En daarna 3 km dalen via asfalt naar Heimbach. Zoals gezegd een mooi stadje. Maar het is maandag en alles was dicht, op een terras na en die zat dan ook bomvol. We rusten uit op een terras van een gesloten cafe en gaan vervolgens op de retour. Dat werd weer 3 km. klimmen, maar via asfalt valt dat wel mee met de ondersteuning.

‘s Avonds maakt de eigenaar van dit ‘pareltje van kamperen’ het internet nog in orde en konden we ons vorig bericht verzenden. Waarschijnlijk hebben jullie het nu twee keer ontvangen want in Werden hadden we het ook al geprobeerd maar toen ging het er niet uit. Voor nu; welterusten. Later verzenden we dit bericht.

Di. 30/04 Dina Smit is jarig, gefeliciteerd. Voor de middag genieten we van de zon en na de middag stappen we weer op de fiets naar Nideggen, 5 km. We bezichtigen eerst het stadje, erg mooi, en vervolgens nuttigen we op een terras een biertje met een curryworst met patat en gebakken aardappeltjes. LEKKER. Daarna gaan we naar de supermarkt (Lidl) voor wat boodschappen. ‘s Avonds is er een dorpsfeest met het oprichten van een versierde meiboom met daarbij de nodige drank waaraan wij bescheiden hebben deelgenomen.

Wo. 01/05 Vandaag begint het echte werk. Om 09.00 u. worden we verwacht op onze 1e inspectie camping in Nidegge op 6 km. Een vriendelijke beheerders echtpaar begroet ons hartelijk. Het is een grote camping en de beheerder laat ons de hele camping zien. Ziet er goed uit. Wij letten op het terrein en het sanitair en nemen drie enquetes af van kampeerders. Daarna naar de tweede camping te Heimbach op 15 km. Hier zijn ze wat kortaf (was bekend). We inspecteren de camping en vervolgens rijden we naar een camperplaats te Schleiden op 15 km. Het zijn korte afstanden maar deze reis heet niet voor niets; ‘op bergen en door dalen’. Het is dalen en stijgen en erg kronkelig maar wel erg mooi.

Het is een schitterende camperplaats langs een doodlopende weg weg met afgebakende plaatsen. Stoeltjes naar buiten, korte broek aan en genieten van de zon en de rust; HEERLIJK.

Do. 02/05 Om 08.00 u. zit ik al heerlijk in het zonnetje. Na ontbijt vertrekken we om 09.30 u. naar onze volgende camping; camping Hammer te Hammer. We hadden ons voorgemeld en de ontvangst was hartelijk door Katja. We keuren de camping die schitterend ligt gelegen lans een riviertje en nemen drie enquetes om onze reis te vervolgen naar camping Jon Bur te Monschau. Een allervriendelijkste eigenaresse Natasha, heet ons hartelijk welkom en laat ons weten dat er zwaar weer op komst is en geeft ons een beschutte plaats. Later blijkt dat die al gereserveerd was, dus oversteken naar de andere kant. We maken een afspraak met Natasha voor 16.00 en ik ga direct enquetes afnemen. Ik kom terecht bij 3 Limburgse stellen die erg vriendelijk waren (Erry)

Om 16.00 u. het gesprek met Natasha en daarna barst het onweer los. Ongeveer een ½ uur is het hagel en donder. Het is een hele zware bui. We wilden naar een restaurant maar besluiten nu om de kippenbouten uit de vriezer te halen. Wordt vervolgd.