Snelweg perikelen - Reisverslag uit Omegna, Italië van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu Snelweg perikelen - Reisverslag uit Omegna, Italië van liny en flip Koster - WaarBenJij.nu

Snelweg perikelen

Door: Flip

Blijf op de hoogte en volg liny en flip

26 Mei 2024 | Italië, Omegna

Wo. 22 mei. We verlaten om 10.00 u. de camping La Marjorie in Lons-le-Saunier. (Vlakbij de Baum-les-Messieurs) en zoeken eerst een supermarkt op; op 1,4 km. We doen de nodige inkopen (een beetje voorraad is nooit weg nietwaar?) maar de supermarkten hier zijn een ramp voor ons. Ontiegelijke veel aanbiedingen en soorten en als je iemand aanspreekt met een vraag; ho maar. Geen woord over de grens. Maar we komen er toch wel uit. Vervolgens gaan we op weg naar de Mont Blanc. Het doel is een camping in Passy op 25 km. vanaf Chamonnix (Mont Balanc) op ca. 220 km. We hadden op de Tomtom de tolwegen uitgeschakeld en reden de eerste uren via prachtige weggetjes, maar het schoot niet op en begon me danig te vervelen, daarnaast was het de eerste uren beestenweer met veel regen. Ook heb ik al weken last van mijn linkerschouder en bovenarm en het sturen deed dan ook veel pijn want het zijn allemaal weggetjes met veel bochten.

Uiteindelijke de tolwegen er weer in gezet en dat ging toch aardig vlotter. Het kost je dan wel € 22,- totaal maar daar heb je ook plezier van. Want ondanks dat de tolvrije wegen wel mooi te rijden zijn, zie je op de tolwegen toch meer van de natuur.

Onderweg maken we nog een stop voor een lunch en arriveren om 15.00 u. op camping ‘Village Mont-Blanc l’Ecureuil’ te Passy. Er zou een restaurant zijn, maar helaas voor Lientje; zelf koken.

Do. 23 mei. Het was de bedoeling om bij helder weer, met twee gondels, de Mont Blanc op te gaan maar de toppen van de laagste bergen lagen al in de wolken dus dat werd hem niet.

Om 09.30 verlaten we camping l’Ecureuil te Passy en gaan op naar de Mont Blanc tunnel. Het was vrij rustig op de weg maar vlak voor de tunnel kom je dan toch in de file om er in te komen. We hebben er ca. ¾ uur over gedaan om door de slagboom te komen. Het gaat gedoceerd want via drie slagbomen/banen ga je dan, nadat je betaald hebt, om en om de tunnel in. In de tunnel, max. 70 km. en min. 50 km. en afstand houden wat door blauwe lichten wordt aangegeven. De tunnel is 12 km. lang en een zeer belangrijke verkeersader tussen Frankrijk en Italië. Een paar km. na de tunnel ligt het stadje Courmayeur wat we met een bezoek willen vereren. We rijden een paar maal langs het centrum op zoek naar een parkeerplaats. Er waren wel parkeerplaatsen vrij maar te klein voor ons campertje. Maar zowaar, nadat we langs een doorgaande weg op een verboden plaats even hadden staan wachten kwam er ruimte.

We wandelen de stad in, erg groot is het niet. Het voetgangersgebied lijkt wel uitgestorven en we beseffen dat het siësta is, maar Liny scoort toch een magneet sticker. Halverwege het voorgangersgebied parkeer ik Liny op een bankje in de zon en ik loop de straat uit om nog wat foto’s te schieten. Het is hier, voor ons, best indrukwekkend, we zitten midden tussen de bergen met besneeuwde bergtoppen. We vervolgen onze weg. Het doel is Cogne. Dat ligt aan een zijdal van Val d’ Aosta. Het is geen prettige weg. Wel veilig, maar halverwege denk ik er over om terug te keren. Maar ja, Walter had gezegd dat Cogne een mooi bergdorpje is. Het is inderdaad een leuk dorpje. We rijden door het centrum en het doel is een camping 4 km. verderop. Maar terwijl TomTom ons nog een keer door het dorp laat rijden en we even stoppen voor een paar mooie foto’s zien we beneden in het dal een camperplaats stijf tegen het centrum aan. Ik had hem wel gezien in mijn gegevens maar daar er geen toilet zou zijn wilden we er niet heen. Maar het lag er zo mooi dat we besloten er gebruik van te maken. En waarachtig, er was stroom en een toilet. Alleen geen Wifi maar daar kunnen we wel een keer zonder. Ik heb een bundel.

We doen een hazenslaapje en gaan vervolgens via een trap van 58 treden naar het centrum met de bedoeling om iets te eten. Maar het hele dorp was dood katoen en nergens wat te eten. We nuttigen een drankje in de serre van een mooi restaurantje (alleen vanavond niets te eten) en zoeken de camper weer op om vervolgens zelf nog wat in elkaar te brouwen.

Vr. 24 mei. We verlaten de camperplaats in Cogne en gaan dezelfde route terug van gisteren en rijden naar een camperplaats in Aosta. Dit was nu een camperplaats naar mijn hart. Je betaalt hier overdag 1 euro per uur van vanaf 08.00 – 20.00 u. en de nacht is dan gratis. Wij waren er om 12.00 u. We nemen om 12.30 u. een ticket voor 4 uur. Vervolgens gaan we de stad in; het centrum ligt op 850m. Ons eerste doel is een hapje te eten want we zijn er de laatste dagen bekaaid afgekomen. Aan de rand van het centrum nuttigen we in een pizzeria elk een spaghetti carbonara, lekker en niet duur; met een pilsje natuurlijk. Daarna de stad verkennen. Het is een oude Romeinse stad en heeft een langgerekt centrum. Aan en mooi en groot plein, in het midden van het centrum, ligt een gigantische ‘Hotel de Ville’ (Stadhuis) We lopen het hele centrum op en neer, nuttigen op een terrasje nog een kopje koffie (om te plassen) en aan het eind zijn dan nog de resten vanuit de Romeinse tijd te bewonderen, werkelijk prachtig. We zijn mooi op tijd terug bij de camper en vervolgen onze weg naar een camping 5 km. verderop. Camping Lazy Bee in Quart. We mogen zelf een plaats uitzoeken en genieten nog een tijdje in de zon. Om 19.30 u. eten we dan in het restaurant van de camping. Ik waag me aan een pizza en Liny iets van boeuf en we sluiten af met een glaasje limoncello.

Za. 25 mei. Daar we denken geen haast te hebben vertrekken we om 10.30 u. van ‘Lazy Bee’. Het doel vandaag is Omegna, gelegen aan het eind van het Ortameer, op 188 km. Dus in alle redelijkheid 3 u. rijden. Maar het resultaat is anders. We hebben de autostrada weer uitgesloten en rijden en praktisch parallel aan. Het barst hier van de rotondes en de verkeersdrempels.

Onze TomTom had geen spraak meer dus was het oppassen op de route die op de TomTom werd aangegeven. Maar op een gegeven moment ging het mis en belanden we op de autostrada ri. Turijn. Dat was 22 km (vv) om rijden. Ik kon de spraak weer instellen en we besluiten de tolweg weer in te schakelen. Bij het verlaten van de autostrada kon ik bij het poortje niet vinden waar de ticket in moest. Je krijgt dan allerlei informatie via de intercom wat niet te verstaan is met als resultaat dat ik een ticket kreeg van € 84,- en mijn weg kon vervolgen. Hoe we die moeten betalen moeten we nog achterhalen want het Engels op de ticket is ook niet al te best.

Om 15.00 u. arriveren we dan in Omegna op de camperplaats.

Toen we naar het meer toe reden was het weer heel slecht met een forse hagelbui maar toen we op onze plaats van bestemming waren was het opeens stralend weer. We rusten even uit en gaan vervolgens lopend naar het centrum van Omegna op 1500 m. via een wandelpad langs het meer met prachtige vergezichten naar de andere zijde van het meer, Er is o.a. kermis en erg druk in het centrum. Onder een koepel staat een jeugdkoor te zingen; het was, denken we, christelijk want we hoorden het woord Sjaloom. We dwalen nog even wat door een paar straatjes maar keren terug naar het plein aan het meer. Hier is het waarlijk een vreetfestijn. Er staan tientallen pizzakraampjes en eentje met worst, kip en

spareribs. We besluiten een sparerib met aardappeltjes te nemen. Maar het is pure oplichterij. Op een prijslijst was vermeld € 19,- maar dat was veranderd in € 10,- Wat kregen we? Twee ribjes met 10 stukjes patat en wat rauwkost. Maar goed, de maag was gevuld.

Het was wel erg gezellig allemaal, alleen het dorpje viel ons wat tegen. Uiteindelijk wandelen we in twee etappes terug naar ons huisje op wielen waar we het ons nog gezellig maakten.

• 26 Mei 2024 - 20:28

Bertus En Truus :

Hoi. Jullie reizen wat af en zien veel. Nog veel plezier.

Groetjes Bertus en Truus

• 27 Mei 2024 - 19:37

Sjoerd:

Bedoel je boven aan het bericht dat je op de tolvrijeweg meer natuur ziet, of toch wel op de tolweg zoals je boven aan beschrijft. Maar jullie maken heel wat km met de camper, veel plezier en tot ziens